کتابخانه عمومی هشت بهشت شهر جدید گلبهار

امامان معصوم و کامل در همه امور زندگانی برای بشریت خصوصا شیعیان سرمشق و الگو هستند و نباید به صورت کاریکاتوری به زندگانی معصومین نگاه کرد و بلکه همانطور که جنبه فردی، عبادی و زندگانی آنان برای ما الگو است، جنبه اجتماعی و سیاسی اهل بیت نیز برای سعادت یک سرمشق خواهد بود.

کتاب سیره سیاسی امام رضا(ع) و تحلیل مسئله ولایت عهدی نوشته حجت الاسلام علی کارخانه با بهره گیری از روایات، تاریخ و منابع دینی و علمی درصدد به تصویر کشاندن سیره سیاسی امام رضا(ع) است و در این مسیر ابتدا حوادث عصر حضرت را به گونهای پیوسته و روحی واحد به دقت بررسی و آنگاه از متون تاریخی و روایات استفاده شده است.

بحث ولایتعهدی و مناقشات موجود درباره دلایل واگذاری آن سوی مامون و دلایل پذیرش آن از سوی امام رضا(ع)، موضوع همکاری با حاکم جائر،بحث عدم تمایل و تلاش حضرت برای بازپسگیری قدرت سیاسی در دورانی که عباسیان به واسطه جنگهای داخلی میان محمد و امین ضعیف شده بودند و نوع رویکرد و سیاست حضرت در مواجهه با رهبران قیام علیه دستگاه خلافت عباسیان بخشی از چالشهایی است که در این نوشتار به آن پاسخی مستدل و علمی داده میشود.

نگارنده در این کتاب تاکید دارد که تمامی رفتارهای سیاسی امام رضا(ع) بر اساس معیار و شاخص امامت هماهنگ و متوازن میشدند و مساله امامت به سبب رنگ و بوی سیاسی آن یکی از گزارههای مؤثر در اندیشه سیاسی تشیع به شمار میآید.

از ویژگیهای خوب این کتاب این است که نویسنده برای درک بهتر مطالب، مباحث هر فصل را در قالب چند گفتار به مخاطب خود ارایه میکند و در پایان فصل  خلاصه و جمع بندی نیز صورت گرفته است و همچنین  نگارنده قبل از ورود به مبحث اصلی کتاب معانی هر یک از اصطلاحات کلیدی خود را کاملا منقح و روشن ساخته  و چارچوب نظری موضوع پژوهش را مشخص کرده تا از کجفهمی و بدفهمی خواننده جلوگیری شود.

عده ای این پرسش را دارند که چرا امام رضا(ع) قیام نکرد و چرا در آن دوران با وجود جنگ داخلی عباسیان و همراهی برخی از مردم دست به شمشیر نبرد که جواب این سوال در کتاب حاضر به صورت مفصل و مستدل موجود است.

کلیات و چارچوب نظری، سیره سیاسی امام رضا(ع) در برخورد با گروههای انقلابی، سیره سیاسی امام رضا(ع) در برخورد با رهبران فرقهها و ادیان، سیره سیاسی امام رضا(ع) در برخورد با فرقه های اسلامی، سیره سیاسی امام رضا(ع) در برخورد با خلفای عباسی و سیره سیاسی امام رضا(ع) در برخورد با مسئله ولایتعهدی عناوین شش فصل کتاب پیشرو است که میتواند بسیاری از پرسشهای مخاطبان را پاسخ دهد.

این کتاب در 304 صفحه از سوی انتشارات بوستان کتاب به چاپ رسیده است.
 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۸/۰۱
فاطمه فاضلی مقدم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی