کتابخانه عمومی هشت بهشت شهر جدید گلبهار

۸ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

1شهریور؛ آغاز هفته دفاع مقدس

در 31 شهریور 1359 رژیم بعثی عراق با تصمیم و طرح قبلی و با هدف برانداختن نظام نوپای جمهوری اسلامی جنگی تمام عیار را علیه ایران اسلامی آغاز کرد. صدام حسین رییس جمهور عراق با ظاهر شدن در برابر دوربین‌های تلویزیون عراق با پاره کردن قرارداد 1975 الجزایر، آغاز تجاوز رژیم بعثی به خاک ایران را اعلام کرد.

مقدمه

آن روزها نام و نان بهایی نداشت و آنچه میدان دار بود، قیام بود و عروج. آن روزها ماندن بی معنا بود و مردن در بستر، ننگی بزرگ. آن روزها شهادت، شاهراهی به وسعت افق داشت. آن روزها فاصله خاک تا افلاک و کویر تا بهشت، یک میدان مین بود. خاکریزها، بوی بهشتِ مردانی را گرفته بود که سر به سر، تن به مرگ می سپردند تا مبادا وجبی از کیان دین و وطن، به دست کفتاران حریص و متجاوز بیفتد؛ چرا که دفاع مقدس، رساترین واژه در قاموس ایستادگی این ملّت قهرمان است. مردان این دیار در پی تجاوز کفتار صفتان ننگ و نفرین، در هفت شهر عشق، هشت بهار، آزادگی را پیمودند و حماسه آفریدند.

هفته دفاع مقدس

۳۱ شهریور سالروز شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است و  از ۳۱ شهریور تا 6 مهر ادامه دارد.

31 شهریور سالروز آغاز جنگ تحمیلی

در 31 شهریور 1359 رژیم بعثی عراق با تصمیم و طرح قبلی و با هدف برانداختن نظام نوپای جمهوری اسلامی جنگی تمام عیار را علیه ایران اسلامی آغاز کرد. صدام حسین رییس جمهور عراق با ظاهر شدن در برابر دوربین‌های تلویزیون عراق با پاره کردن قرارداد 1975 الجزایر، آغاز تجاوز رژیم بعثی به خاک ایران را اعلام کرد.جنگی نابرابر در شرایطی به ایران تحمیل شد که از جانب استکبار جهانی بویژه آمریکا تحت فشار شدیدی قرار داشت و در داخل کشور نیز جناح ‌های وابسته به غرب و شرق، با ایجاد هیاهوی تبلیغاتی و ایجاد درگیری‌های نظامی در صدد تضعیف نظام بودند و نیروهای نظامی نیز به خاطر تبعات قهری انقلاب، هنوز مراحل بازسازی و ساماندهی را به طور کامل پشت سر ننهاده بودند.آمریکا برای به سازش کشاندن جمهوری اسلامی و در نهایت تسلیم آن‌ها حمایت پنهان و آشکار خود را در کلیه زمینه‌های سیاسی، نظامی‌، ‌اقتصادی و ... از رژیم بعثی عراق به اجرا گذاشت. از سوی دیگر نیز ابرقدرت دیگر جهان‌ یعنی شوروی که متحد عراق محسوب می‌شد، خصومتش را با نظام اسلامی که شعار نه شرقی و نه غربی را سرلوحه کار خود قرار داده بود و در جریان اشغال افغانستان توسط شوروی، این تجاوز را محکوم کرده بود، بیش از پیش نمود.

در 31 شهریور 1359 رژیم بعثی عراق جنگی تمام عیار را علیه ایران آغاز کرد

ارتش عراق که بر اساس محاسبات خود از وضعیت داخلی و خارجی ایران، فتح یک هفته‌ای تهران را در سر می‌پرورانید، در روزهای نخست تجاوز، بدون مانعی جدی در مرزها تا دروازه‌های اهواز و خرمشهر پیش تاخت. تحت چنین شرایطی امام خمینی (ره)‌ به خروش آمد و ندای ملکوتیش دل‌های شیفتگان انقلاب و نظام را متوجه دفاع از کیان جمهوری اسلامی نمود؛ بطوریکه، نیروهای مردمی بدون امکانات و تجهیزات و حتی آموزش‌های نظامی به مقاومت پرداختند.علیرغم کارشکنی‌های رییس جمهور وقت بنی‌صدر، دفاع مقدس مردم مسلمان و انقلابی ایران شکل گرفت و نیروهای جوان و شهادت طلب به جبهه‌ها شتافتند. پس از شکل‌گیری اتحاد و انسجام در میان نیروهای انقلابی و طرد نیروهای وابسته، حماسه‌ای مقدس شکل گرفت که در تاریخ ایران اسلامی بی‌سابقه بود. حماسه دفاع مقدسی که برکات و دستاوردهای بی‌نهایتی را برای ملت ایران به ارمغان آورد. جهاد و شهادت مردمان با ایمان و مخلص این سرزمین، ستون‌های نظام اسلامی را تا مدت‌ها مستحکم نمود.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۸ ، ۱۲:۱۶
فاطمه فاضلی مقدم

سید محمدحسین بهجت تبریزی (زاده ١١ دی ۱۲۸۵ - درگذشته ٢٧ شهریور ۱۳۶۷) متخلص به شهریار (پیش از آن بهجت تبریزی) شاعر ایرانی اهل آذربایجان بود که به زبان‌های فارسی و ترکی آذربایجانی شعر سروده‌است.[۱] وی در تبریز در خانواده ای بستان آبادی (روستای خشکناب بستان آباد) به‌دنیا آمد و بنا به وصیتش در مقبرةالشعرای تبریز به خاک سپرده شد. ۲۷ شهریور را به واسطه روز درگذشت او «روز شعر و ادب فارسی» نام‌گذاری کرده‌اند. مهم‌ترین اثر شهریار منظومهٔ حیدربابایه سلام؛ (سلام به حیدربابا)، است که از معروف‌ترین آثار ادبیات ترکی آذربایجانی به‌شمار می‌رود و شاعر در آن از اصالت و زیبایی‌های روستا یاد کرده‌است. این مجموعه در میان اشعار مدرن قرار گرفته و به بیش از ۸۰ زبان زندهٔ دنیا ترجمه شده‌است.[۲]

شهریار در سرودن انواع گونه‌های شعر فارسی -مانند قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی- نیز تبحر داشته‌است. اما بیشتر از دیگر گونه‌ها در غزل شهره بود و از جمله غزل‌های معروف او می‌توان به «علی ای همای رحمت» و «آمدی جانم به قربانت» اشاره کرد. شهریار نسبت به علی بن ابی‌طالب ارادتی ویژه داشت و همچنین شیفتگی بسیاری نسبت به حافظ داشته‌است.

شهریار، از جمله سرایندگانی است که شعر را محلی نیک برای بیان این تفکرات تأمل گونه و نصیحت آموز دانسته، و بسیاری از مواعظ اخلاقی، تربیتی را در قالب‌های گوناگون شعری (به ویژه در قطعات، رباعیات و دوبیتی‌ها) بیان می‌کند. مخاطب این افکار و مفاهیم نیز نوع بشر و انسان در طول تاریخ است نه خطابی شخصی و منحصر به فرد.[۳]

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ شهریور ۹۸ ، ۱۰:۳۹
فاطمه فاضلی مقدم

همزمان با اولین سالگرد تاسیس کتابخانه وایام مبارک تاسوعاوعاشورای حسینی نشست کتابخوان در کتابخانه هشت بهشت برگزار شد.در این نشست "کتاب غریب مادر امام حسین(ع)"توسط "فاطمه فاضلی مقدم "معرفی و با طرح سوال امام حسین شهید شد چون؟استدلال های جالب کودکان در مورد واقعه کربلا مطرح و زندگی امام حسین وعلت شهادت برای ایشان بیان شد.

همچنین در این نشست کتاب"قصه هایی از امام کاظم(ع)"توسط"ریحانه آلبوغبش"

کتاب "جوامع الحکایات"توسط"المیرا تلنگری"

کتاب "چشمه ای که مال ماه بود"توسط "سید دانیال ساقی"

کتاب" رودخانه واژگون"توسط "سپیده بزرگوار"معرفی شد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۹۸ ، ۱۱:۴۳
فاطمه فاضلی مقدم

به مناسبت اولین سالگرد تاسیس کتابخانه هشت بهشت عضویت درتاریخ1398/06/20نیم بها خواهد بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ شهریور ۹۸ ، ۱۱:۲۸
صدیقه حسینائی

 محرم، ماه ایثار و از جان گذشتگی، ماه حماسه و شجاعت و جوانمردی و ماه ظلم ستیزی و مبارزه با ذلت است.

  محرم ماه شور و شعور و عشق و فریاد است. ای ماه خون، دوباره می‌آیی و سکوت تاریخ را در هم می‌شکنی و بغض ناله را از حنجره‌ها آزاد می‌سازی.بانگ کاروانت به گوش می‌آید و عاشقان را دوباره به مهمانی فرا می‌خوانی. سلام بر حسین سید و سالار شهیدان و یاران باوفایش. آن اصحاب شهادت طلبش که مصداق واقعی آگاهی و ایمان و شجاعت و فداکاری بودند، چه آن‌هایی که در رکابش به فیض شهادت رسیدند و چه آن‌هایی که پیش از عاشورا شهید شدند.   مصائب امام حسین(علیه‌السلام) و اهل بیتش در این راه آنقدر عظیم و جانسوز است که اگر همه ایام محرم هم از آن گفته شود باز هم نمی‌توان حق مطلب را به درستی ادا کرد.

  با توجه به ورود امام حسین(علیه‌السلام) و یارانش در روز دوم محرم به کربلا و شهادتشان در روز دهم، شیعیان دهه اول این ماه را به یاد آنان و ذکر مصیبتشان به سوگواری و عزاداری ویژه‌ای می‌پردازند و در بزرگداشت شهدای کربلا هر روز از این دهه را مختص به یکی از حماسه سازان این نهضت جاویدان قرار داده‌اند:

  روز اول: مسلم‌بن‌عقیل (علیه‌السلام) 

  روز دوم: ورود کاروان به کربلا  

  روز سوم: حضرت رقیه (علیه‌السلام)  

  روز چهارم: حضرت حر و طفلان حضرت زینب (علیه‌السلام)  

  روز پنجم: حضرت عبدالله‌بن‌الحسن و اصحاب  

  روز ششم: حضرت قاسم‌بن‌الحسن(علیه‌السلام)  

  روز هفتم: حضرت علی اصغر (علیه‌السلام) و روضه عطش  

  روز هشتم: حضرت علی‌اکبر(علیه‌السلام)  

  روز نهم: حضرت عباس(علیه‌السلام)  

  روز دهم: حضرت اباعبدالله‌ (علیه‌السلام) و شام غریبان  

  روز یازدهم: حرکت کاروان از کربلا  

  روز دوازدهم: ورود کاروان به کوفه  

  روزسیزدهم: مصائب امام سجاد و حضرت زینب(س) در کوفه و شام

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۹۸ ، ۱۳:۲۴
فاطمه فاضلی مقدم

افتخار آفرینی دانش آموزان و اعضای کتابخانه های عمومی شهرستان چناران در کنکور سراسری 98

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان چناران،  20 نفر از اعضای کتابخانه های عمومی شهرستان چناران در کنکور سراسری سال 98 موفق به کسب رتبه های برتر شده اند. اسامی این افراد به شرح ذیل می باشد:

انسانی

1- زهره صباحی رتبه ۴۰    کتابخانه عمومی باقرالعلوم علیه السلام شهر چناران

2- پریا جهانی سه قلعه رتبه ۲۰۴   کتابخانه عمومی باقرالعلوم علیه السلام شهر چناران

3- امیرعلی اصغری رتبه ۱۰۳۸   کتابخانه عمومی سلمان فارسی شهر گلبهار

4- مهسا خدایی رتبه ۱۱۶۲     کتابخانه عمومی باقرالعلوم علیه السلام شهر چناران

 

ریاضی

1- امیر حسین ملایی رتبه ۷۴    کتابخانه عمومی باقرالعلوم علیه السلام شهر چناران

2- سلمان بافنده تمیزکار رتبه ۲۹۱   کتابخانه عمومی سلمان فارسی شهر گلبهار

3- امین حاتمیان رتبه ۱۰۶۵   کتابخانه عمومی سلمان فارسی شهر گلبهار

 

تجربی

1- احسان شادمان رتبه ۶۰۶   کتابخانه عمومی سلمان فارسی شهر گلبهار

2- محمدرضا اسلامی فر رتبه ۱۰۳۵  کتابخانه عمومی باقرالعلوم علیه السلام شهر چناران

3- سهیل فروتن رتبه ۱۳۲۵    کتابخانه عمومی باقرالعلوم علیه السلام شهر چناران

4- وحید محمودی رتبه ۱۶۲۵   کتابخانه عمومی باقرالعلوم علیه السلام شهر چناران

 

هنر

1- سهیل فروتن رتبه ۹۸۱    کتابخانه عمومی باقرالعلوم علیه السلام شهر چناران

2- رضا قادری ۱۰۷۰     کتابخانه عمومی باقرالعلوم علیه السلام شهر چناران

3- فرزانه نوروزی رتبه ۱۳۵۸   کتابخانه عمومی باقرالعلوم علیه السلام شهر چناران

 

زبان

1- امیر حسین ملائی رتبه ۴۷۳   کتابخانه عمومی باقرالعلوم علیه السلام شهر چناران

2- حکیمه رحیمی رتبه ۶۰۴    کتابخانه عمومی سلمان فارسی شهر گلبهار

3- زهره صباحی رتبه ۱۰۲۰     کتابخانه عمومی باقرالعلوم علیه السلام شهر چناران

4- محمدرضا اسلامی فر رتبه ۱۰۲۷    کتابخانه عمومی باقرالعلوم علیه السلام شهر چناران

نوروزی با اعلام این خبر افزود این افراد چندین سال در کتابخانه های شهرستان عضویت داشته اند و از منابع کمک درسی و سالن های مطالعه کتابخانه ها استفاده نموده اند. 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۹۸ ، ۱۳:۱۷
فاطمه فاضلی مقدم

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان چناران، به مناسبت هفته دولت با حضور حجت الاسلام و المسلمین تاجی امام جمعه، حمید انصاری فرماندار، مریم نوروزی رییس اداره کتابخانه های عمومی و روسای ادارات شهرستان در محل تالار معلم از کارمندان نمونه ادارات شهرستان با اهدای لوح قدردانی شد.

سرکار خانم مریم نوروزی ضمن تبریک هفته دولت و روز کارمند و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجائی و باهنر، از زحمات و تلاش های کتابداران و کارکنان اداره کتابخانه های عمومی به ویژه سرکار خانم تکتم مهدوی نسب مسوول کتابخانه عمومی باقرالعلوم علیه السلام که به عنوان کارمند نمونه انتخاب گردیده تشکر و قدردانی نمود.

وی در ادامه با اشاره به نقش مهم کتابداران در پیشبرد اهداف کیفی و چشم انداز کتابخانه های عمومی کشور در افق 1404 اذعان کرد: کیفیت فعالیت ‌ها و خدمات اداره کتابخانه های عمومی منوط به کیفیت ارایه خدمات و کارکرد کتابداران می باشد و این موقعیت را مرهون همکاری، جدیت و تلاش های کتابداران می دانم.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ شهریور ۹۸ ، ۰۹:۰۰
فاطمه فاضلی مقدم

برگزاری نمایشگاه کتاب در کتابخانه هشت بهشت به مناسبت هفته دولت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ شهریور ۹۸ ، ۱۳:۰۹
فاطمه فاضلی مقدم