کتابخانه عمومی هشت بهشت شهر جدید گلبهار

۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

رحمت الله فتاحی، معلم دانشگاه فردوسی مشهد: این روزها و در پی مرگ هزاران انسان در کشورهای مختلف از جمله ایران، جامعه جهانی تلاش می کند به عمق فاجعه بیماری ویرانگر کرونا پی برد. عمق این فاجعه آنست که چندین میلیون نفر درگیر این ویروس هولناک شده و چند صد هزار نفر نیز گرفتار مرگ شده اند، مناسبات و تعاملات اجتماعی و اقتصادی در سطوح گوناگون (از روابط خانوادگی تا تعاملات بین المللی) به تعطیلی کشیده شده، و میلیونها نفر کار خود را از دست داده و گرفتار فقر شده اند، می توان به عمق فاجعه پی برد. فعالیت نظام آموزشی نیز، از مهد کودکها گرفته تا دانشگاهها) دچار وقفه شده و آینده میلیونها نفر در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. اکنون بسیاری از افراد جامعه آگاه شده اند که این بحران پیامدهای گسترده، درازمدت و در برخی موارد، غیرقابل پیش بینی و غیرقابل جبران دارد. این بحران پیر و جوان، فقیر و غنی، بیسواد و تحصیلکرده نمی شناسد و پیامدهایش گریبانگیر همه قشرهای جامعه شده است. ویژگی عمده بحران شیوع کرونا، عینی بودن پیامدهای آن، از جمله تعطیلی ادارات، شرکتها، کارخانه ها، مؤسسه های آموزشی، و در نتیجه، گسترش بیکاری و فقر است. این را بخش عمده ای از مردم درک کرده اند.

              اما در مقایسه با بحران کرونا، بحرانهای دیگری نیز وجود دارد که دامنگیر جامعه شده و بسیار ویرانگرتر و هولناک تر هستند. پیامدهای این بحرانها بس ناگوارتر است به شکلی که تاکنون توانسته بنیاد جامعه و خانواده را درهم بکوبد و نابود کند. با این حال، به دلیل آنکه اینگونه بحرانها را، در مقایسه با گسترش بیماری کرونا، نمی توان عینا مشاهده کرد، مورد غفلت جامعه و دولت قرار گرفته و می گیرد.

مهمترین این بحرانها، "بحران ناآگاهی فردی و اجتماعی" است. ناآگاهی ریشه و عامل بسیاری از بحرانهای دیگر است و تا زمانی که با آن مبارزه نکنیم، مانند مبارزه با ویروس کرونا، همچنان شیوع می یابد و قربانی می گیرد. ناآگاهی به این معناست که فرد و جامعه توان شناخت و تشخیص درست مسائل را ندارند و در نتیجه، دچار انواع اشتباهها و انحرافها، و سرانجام گرفتار آسیب حتی جدی می شوند. به بیان دیگر، پیامدهای ناآگاهی بسیار گسترده تر و ویرانگرتر از بیماری کروناست. هنگامی که فرد، به هر دلیل، در ناآگاهی بماند، اندیشه ها و رفتارهایش می تواند پیامدهای ناگواری نه تنها برای خود وی، بلکه برای جامعه داشته باشد.

  • اگر می بینیم که بحرانهایی چون فقر، اعتیاد، طلاق، انحرافهای اخلاقی، فحشا، دزدی، اختلاس، تخریب محیط زیست، و مانند آنها در جامعه افزایش یافته،
  • اگر می بینیم که حجم پرونده های قضایی در دادگاهها و تعداد زندانیان در زندانها افزایش یافته،
  • و اگر می بینیم که اعتماد اجتماعی کاهش یافته است،

آنگاه باید به این نتیجه برسیم که همه آنها از گسترش ناآگاهی در بخشی از جامعه سرچشمه می گیرد. آشکار است که هر بحرانی مانند موج دریا و یا دومینو، حرکت دارد، متوقف نمی شود و این حکایت ادامه دارد. بحران ناآگاهی، همچون کرونا می تواند مسری باشد و شیوع پیدا کند، مثلا از پدر یا مادر به فرزندان، از همسر به همسر، از دوستی به دوستان دیگر، از کارمندی به کارمندان دیگر، از مدیر به کارکنان و ...

اما در این راستا، چند پرسش بنیادی وجود دارد:

  • چرا ناآگاهی در افراد شکل می گیرد و پیامدهایش جامعه را در بحرانهایی گسترده گرفتار می کند؟
  • چه نهادهایی مسئول ایجاد آگاهی در افراد جامعه هستند؟
  • با چه ابزارها و رویکردهایی می توان از گسترش ناآگاهی جلوگیری کرد؟
  • تجربه جوامع موفق در این زمینه چه بوده است؟
  • چگونه می توان با کمترین هزینه به ایجاد و توسعه آگاهی ها همت گماشت؟

 

اینها بخشی از پرسشهایی است که ذهن افراد دغدغه مند را به خود مشغول می سازد.

به طور طبیعی، و در طول تاریخ، جامعه بشری نهادهایی را برای بالابردن آگاهی های افراد تاسیس کرده یا می کند. برخی از این نهادها عبارتند از نهادهای آموزشی (مهد کودک، دبستان، دبیرستان و دانشگاه)، مراکز فرهنگی (موزه ها، فرهنگسراها، کتابخانه ها، ناشران و کتابفروشی ها)، و رسانه ها (روزنامه ها، رادیو و تلویزیون، شبکه های اجتماعی). این نهادها با برنامه ها و فعالیتهای خود تلاش می کنند شرایط و امکانات افزایش آگاهی های جامعه را برای همگان فراهم کنند. ارزش وجودی آنها و نیز تاثیرگذاری آنها بر سطح آگاهی های جامعه به اثبات رسیده است. به بیان دیگر، هرچه بر کمّیت و کیفیت این گونه نهادها افزوده شود و وجود آنها ارزشمند تلقی گردد، به همان نسبت بر میزان آگاهی های افراد افزوده می شود. نتیجه آنکه، افراد جامعه کمتر دچار ناآگاهی و گرفتار شدن در اشتباهها و انحرافها می گردند و جامعه روند معقول تری را به سوی رفاه و سعادت طی می کند. شاخص های فرهنگی سازمانهای بین المللی از جمله یونسکو تاکید زیادی بر حمایت دولتها از تاسیس و پشتیبانی نهادهای فرهنگی و آموزشی، بویژه کتابخانه ها، ناشران و رسانه ها دارد. در همین زمینه، هرچه افراد جامعه اهل کتابخانه و اهل مطالعه باشند، میزان انحرافها و بحرانها کمتر خواهد بود. یافته های پژوهشهای ملی و بین المللی گوناگون هم نشان داده که رابطه مستقیم و معناداری میان فعالیتهای نهادهای فرهنگی و آموزشی با توسعه اجتماعی وجود دارد. پس باید به سرمایه گذاری در این زمینه ها ادامه داد. عکس آن نیز واقعیت دارد: هرچه به چنین نهادها توجه کمتری شود، جامعه دچار چالشها و بحرانهای گسترده تری خواهد شد. آمارهای موجود در جوامع مختلف حاکی از این واقعیت است.

بر این مبنا، برای توسعه آگاهی ها در جامعه و جلوگیری از بحرانهای ویرانگر اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی، و اقتصادی، بناچار باید توجه جدی تری به نهادهای فرهنگی کرد. این نهادها، در مقایسه با نهادهای درگیر در بهداشت و درمان، مانند درمانگاهها و بیمارستانها، به هزینه و نیروی انسانی بسیار کمتری نیاز دارند. اما افسوس که برخی دولتها و برخی مدیران اهمیت این مسئله را درک نمی کنند و بودجه لازم را در اختیار قرار نمی دهند. در واقع، آنها قادر به تشخیص و درک پیامدهای عدم توجه به نهادهای فرهنگی و آموزشی نیستند. هر زمان که دولتی و یا مدیری دچار کمبود منابع مالی شود، در درجه نخست بودجه اینگونه نهادها را کاهش می دهد. نتیجه آنکه، با افزایش چالشهای اجتماعی و بحرانهای ملی، دولتها ناچارند بودجه های بسیار بیشتری برای مدیریت بحرانها (فقر، اعتیاد، طلاق، انحرافهای اخلاقی، فحشا، دزدی، اختلاس، تخریب محیط زیست، و مانند آنها) هزینه کنند. این داستانِ همیشگی و تکراری در کشورهای جهان سوم است، جهانی که هزینه های بسیاری را در طول تاریخ و به دلیل دوری از آگاهی پرداخت نموده و در برخی موارد، تمدن خود را نابود کرده است.

در این شرایط، وظیفه اندیشمندان و انسانهای دغدغه مند، از جمله کتابداران تلاش برای توجیه ارزشمندی نهادهای فرهنگی و آموزشی در راستای آگاهی بخشی فردی و اجتماعی است. برقراری تعامل کتابداران با دولتمردان و توجیه آنها با ارائه طرح های ملی یکی از راههاست. در این راستا، باید تلاش کنیم رویکرد حرفه را از درون گرایی به برون گرایی تغییر دهیم، به جای روزمرگی و مانور در درون حرفه و برگزاری انواع همایشها و کارگاههای آموزشی ویژه حرفه مندان، باید با سایر نهادهای دولتی و اجتماعی تعامل کرده و برنامه هایی را برای آنها ارائه دهیم. اگر بقای معنادار حرفه خود را می خواهیم و اگر می خواهیم نقشی در توسعه فرهنگی و اجتماعی جامعه داشته باشیم، وقت آنست که سیاستها و رویکردهای حرفه خود را مطابق با شرایط و نیازهای روز جامعه تغییر دهیم. کتابخانه ها بهترین و مناسبترین نهادهای اجتماعی برای تعامل افراد جامعه و تبادل آگاهی هاست. نه تنها مجموعه منابع آنها بهترین وسیله برای کسب آگاهی هاست بلکه خدمات کتابداران نیز در راستای آگاهی بخشی افراد جامعه است. از این رو، هرچه تعداد اعضای کتابخانه ها را افزایش دهیم و هرچه منابع و خدمات مناسبتری را در دسترس افراد قرار دهیم، میزان آگاهی های اجتماعی بالاتر خواهد رفت.[1]

در پایان، توجه داشته باشیم که بخشی از افراد جامعه دچار ناآگاهی خطرناکی شده اند و رفتارهایشان نه تنها به خود آنها بلکه به کل جامعه آسیب می زند. ما اکنون درگیر بحرانهایی گسترده تر، ویرانگرتر و عمیق تر از بحران کرونا هستیم. در این شرایط، همه در خطر هستیم و هیچکس در امان نیست. پس همه مسئولیم. رسالت عمده نهاد کتابخانه، توسعه آگاهی های فردی و اجتماعی و توانمندساختن افراد در راستای تفکر عقلانی وتحقق رفاه و سعادت جامعه است. من و شما که دغدغه جامعه را داریم باید پا پیش گذاریم. نباید فرصت را بیش از این از دست بدهیم. رسالت اجتماعی حرفه ما ایجاب می کند که در صحنه باشیم. این گوی و این میدان!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۹ ، ۱۱:۵۲
فاطمه فاضلی مقدم

بر اساس ابلاغ ستاد پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا ویروس استان خراسان رضوی ،فعالیت کتابخانه های عمومی استان از تاریخ شنبه11مرداد ماه تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود.

روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مرداد ۹۹ ، ۰۸:۵۸
فاطمه فاضلی مقدم
 

شناخت زندگانی آن امام همام از این جهت اهمیت دارد که اختلافات دشمانان اهل بیت با هم چنان بالا گرفته بود که فرصت چندانی برای انزوای امام باقر (ع) چنان که در زمان امام سجاد (ع) بود، نداشتند. امام باقر (ع) از اختلافات میان بنی عباس و بنی امیه استفاده کرده و دست به پرورش شاگردان بسیاری زد، روندی که در زمان امام جعفر صادق (ع) ادامه پیدا کرد و رشد یافت.

در ادامه کتبی که درباره امام باقر (ع) منتشر شده است معرفی می‌شود.

«جلوه امامت در افق دانش»

کتاب فوق به قلم «احمد ترابی» نوشته و توسط «بنیاد پژوهشهای اسلامی» منتشر شده است.
این کتاب به صورت تحقیقی و سندی معتبر در پنج فصل تنظیم گشته است. از لحاظ تحقیقی بودن و ارجاع ها به سندهای گوناگون از معدود کتاب هایی در این موضوع است که به فارسی به نگارش درآمده است.
در فصل اول آن که اجمالی از ولادت تا شهادت آن حضرت آمده است.
در فصل دوم به زندگانی علمی آن حضرت پرداخته و امام باقر علیه السلام را در اندیشه اهل تشیع و اهل تسنن بررسی کرده سپس شاگردان آن حضرت را معرفی می‌کند،
در فصل سوم مشی سیاسی ان حضرت را در زمان خلفای معاصر و قیام‌هایی را که در آن مقطع تاریخی به وقوع پیوسته و مواضع ایشان در مقابل آنها را بیان می‌کند.
فصل چهارم به زندگی اجتماعی ایشان و مرجعیت و پاسخ گویی به پرسش‌های مردم، را مورد برسی قرار می‌دهد
و در فصل پنجم بخشی از سخنان، پیام‌ها و حکمت‌هایی از امام باقر علیه السلام آورده شده است.

«امام محمدباقر (علیه السلام)»

این کتاب تالیف «شیخ عباس قمی» است که در واقع بازچاپ «باب هفتم» اثر مشهور «منتهی‌الآمال» نوشته مرحوم حاج شیخ عباس قمی است.

این کتاب به معرفی امام پنجم اختصاص دارد و در هفت فصل به موضوع‌هایی چون تولد، نام و کنیه، فضایل و مناقب و مکارم اخلاق، معجزات، کلمات حکمت‌آمیز، وفات، اولاد و حکایات منسوب به آن حضرت پرداخته است.

«زندگانی باقر آل محمد علیه السلام: گوهر علم؛ همراه با داستانی پندآموز»

اثر فوق نوشته «فاطمه دهکردی» است که شیوه‌ای متفاوت در پرداختن به زندگی امام پنجم (علیه السلام) دارد.
کتاب، ساختاری رمان‌گونه دارد.

«در محضر امام محمدباقر (علیه السلام)»

این کتاب تألیف «علیرضا زکی‌زاده رنانی» حاوی روایاتی منسوب به حضرت باقرالعلوم است که به دو موضوع‌ کلی «عقاید» در فصل اول و «اخلاق» در فصل دوم می‌پردازد.
این کتاب دارای یک پیشگفتار است و نویسنده هدف خود از این نوشتار را پرداختن به مباحثی اعتقادی، تفسیری، فقهی و کلامی ذکر می‌کند.

فصل اول کتاب با استناد به روایات منسوب به امام محمدباقر (علیه السلام) در مبحث عقاید، به توحید و معرفت خداوند، نبوت، قرآن و تفسیر، امامت و معاد، با ذکر اصل و ترجمه روایات و منابع آنها پرداخته است. روش نویسنده، گردآوری مباحث اعتقادی، تفسیری، فقهی و کلامی است که اشخاص مختلف در محضر امام باقر (علیه السلام) طرح و پاسخ دریافت کرده‌اند.

فصل دوم کتاب که به «اخلاق» اختصاص دارد.

«داستان‌هایی از زندگانی امام محمدباقر (علیه السلام)»

متن کتاب به قلم «علیرضا کربندی» است و دارای یک مقدمه، هشت بخش و یک خاتمه است.

مؤلف در مقدمه کتاب آورده است که آشنایی با زندگی‌نامه ائمه اطهار و پیشوایان راستین حق بر همه‌ جوانان حقیقت‌طلب مسلمان واجب است. از این رو با سود بردن از کتاب‌های اهل دانش و بصیرت، دست به تهیه کتابی فشرده و ساده زده است تا قدمی در جهت شناساندن پیشوایان واقعی و رهروان راه خوشبختی انسان‌ها برداشته باشد.

بخش اول کتاب به چگونگی ولادت حضرت امام محمد باقر (علیه السلام) اختصاص یافته و در بخش دوم از نام، القاب و کنیه آن بزرگوار سخن رفته است. بخش سوم به واگویی خصلت‌های آن امام (علیه السلام) پرداخته است. بخش چهارم، شامل گزیده‌هایی از سخنان آن حضرت می‌شود. بخش پنجم، شامل دوران امامت حضرت امام محمد باقر (علیه السلام)، خلفای هم‌عصر ایشان می‌شود.

بخش ششم به جلوه‌هایی از رفتار امام باقر (علیه السلام) در مناجات و مهمان‌نوازی، اخلاق، صبر و کرامت، اختصاص دارد.

بخش هفتم از شاگردان حضرت ــ همچون جابر بن عبدالله انصاری، اَبانِ بن تغلب، جابر بن یزید جعفی و … ــ سخن می‌گوید.

فصل هشتم به ذکر حکایتی از شهادت امام محمد باقر (علیه السلام) می‌پردازد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ مرداد ۹۹ ، ۰۹:۵۴
فاطمه فاضلی مقدم

اولین روز از ماه ذی الحجه برابر است با سالروز زیباترین پیوند آسمانی در جهان اسلام که نمونه تکرار نشدنی در تاریخ شیعه می باشد. دراین روز مبارک، حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه(س)، برترین بانوی جهان پیمان عشق بست و خداوند متعال برترین فرستاده خود را شاهد این ازدواج قرار داد. عمر برکت ازدواج این دو بزرگوار به گستردگی آفتاب است و نام آنها برای همیشه در تاریخ ماندگار شده است.

ازدواج حضرت علی و فاطمه

سالروز ازدواج مبارک حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع) به عنوان روز ازدواج نامگذاری شده است و روز فرخنده برای افرادی است که زندگی خود را با خاطرهای زیبا از سالروز ازدواج امام علی و حضرت فاطمه (س) آغاز می کنند. ازدواج این دو بزرگوار به امر الهی، از امتیازاتی است که پیامبر اعظم(ص)به آن افتخار می کردند. در این پیوند مبارک، فرشتگان آسمان در سرور و شادمانی و بهشتیان به زینت و زیور آراسته شده بودند.

حضرت فاطمه دختر حضرت محمد(ص) و از دوشیزگان ممتاز در زمان خود بود. پدر و مادر ایشان از اصیل ترین و شریف ترین خانواده های اعراب بودند. قبل از خواستگاری امام علی(ع)، عمر و ابوبکر، حضرت فاطمه را از پیامبر خواستگاری نموده بودندو هر دوی آنها پاسخی با این مضمون از پیامبر شنیده بودند که حضرت فاطمه(س) منتظر وحی الهی هستند.

وقتی حضرت علی (ع) فاطمه را از پدر خواستگاری می کند

زمانی که حضرت علی (ع) اقدام به خواستگاری ایشان نمودند، پیامبر در منزل ام سلمه بودند. هنگامی که در زدند، ام سلمه پرسید:کیست؟ قبل از پاسخ خواستگار، پیامبر دستور داد:«در را باز کن و بگو داخل شود. کسی پشت در است که محبوب خدا و رسول است».

حضرت علی علیه السلام وارد شد، سلام کرد و در حضور رسول خدا صلی الله علیه و آله نشست. چشمان خود را بر زمین دوخت. شرم از پیامبر (ص) مانع گفتن خواسته اش می شد. پیامبر(ص) که خود حضرت علی (ع) را بزرگ کرده و از روحیات او باخبر است، سکوت را شکست و فرمود:«می بینم برای حاجتی اینجا آمده ای. خواسته ات را بر زبان آور و آنچه در دل داری بازگو که خواسته ات پیش من پذیرفته است».

حضرت علی (ع) با سخنانی شیرین خواسته اش را چنین بازگو کرد:« پدر و مادرم فدای شما، وقتی خردسال بودم مرا از عمویتان ابوطالب و فاطمه بنت اسد گرفتید. با غذای خود و به اخلاق و منش خود بزرگم کردید. نیکی و دل سوزی شما درباره من از پدر و مادرم بیشتر و بهتر بود. تربیت و هدایتم به دست شما بوده و شما ای رسول خدا به خدا سوگند ذخیره دنیا و آخرتم می باشید. ای رسول خدا! اکنون که بزرگ شده ام، دوست دارم خانه و همسری داشته باشم تا در سایه انس با او، آرامش یابم. آمده ام تا دخترتان فاطمه را از شما خواستگاری کنم. آیا مرا می پذیرید؟» چهره پیامبر چون گل شکفته شد. گویا انتظار این لحظه را می کشید. خوشحال شد، ولی جواب قطعی را برعهده حضرت فاطمه (س) گذاشت.

جبرئیل بر پیامبر(ص) نازل شد و گفت: خداوند فرموده است که اگر علی را برای فاطمه نیافریده بودم از آدم ابوالبشر تا روز قیامت، شوهر و همسری هم تراز فاطمه پیدا نمی شد.

پس از خواستگاری و مراسم عقد، زمان آن رسید که امام علی(ع) برای آغاز زندگی جدید خود با حضرت فاطمه(س) وسایلی را فراهم کند و حضرت علی(ع) در آن زمان شمشیر وزره را به عنوان دارایی خود داشت که توسط آنها در راه خدا جهاد می کردو شتری که در باغهای مدینه با آن کار می کرد تا از مهمانی انصار بی نیاز باشد. حضرت محمد(ص) قبول کردند که امام علی(ع) زره خود را بفروشد و مبلغ آن را به عنوان بخشی از مهریه حضرت فاطمه(س) در اختیار پیامبر قرار دهد.

زره به قیمت چهارصد درهم به فروش رفت. پیامبر مقداری از آن را به بلال داد تا برای یگانه دختر پیامبر عطر خریداری کند، باقیمانده آن را نیزدر اختیار عمار یاسر و گروهی از یاران خود قرار داد تا لوازم منزل برای زندگی حضرت فاطمه خریداری کنند. از صورت جهیزیه حضرت زهرا سلام الله علیها می توان به وضع زندگی بانوی بزرگوار اسلام به خوبی پی برد.

مهریه حضرت زهرا (س)

پیامبر اکرم (ص) ازدواج حضرت فاطمه(س) را ساده ترین و راحت ترین روش ممکن انجام داد تا الگویی نیک برای جوانانی باشد که در آستانه ازدواج قرار دارند. مهریه 500 درهمی فاطمه علیهاالسلام هم به همین دلیل تعیین شد. روایات مختلفی وجود دارد که علاوه بر این مهریه که جنبه مادی دارد، مهریه های معنوی نیز برای ایشان تعیین شده است. در روایتی نقل شده است که حضرت زهرا (ع) از پدر تقاضا کرد که آن حضرت از خدا بخواهند تا مهریه اش را شفاعت از مسلمانان گناهکار قرار دهد. این درخواست حضرت فاطمه(س) مستجاب شده و ایشان شفیع و واسطه بخشش گناهکاران قرار گرفت.

کدام سوره های قرآن بر ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) دلالت دارد؟

در آیات قرآن به طور مستقیم به ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) اشاره نشده است، اما آیاتی وجود دارد که به طریقی با این رویداد مهم اسلام ارتباط دارند.

آخرین آیه سوره «کوثر»، یکی از دشمنان پیامبراکرم(ص)، ایشان را ابتر به معنی مقطوع النسل می داند.اما خداوند متعال به پیامبر اکرم(ص) خیر کثیر عطا کرده است و می دانیم که با ازدواج امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) بود که نسل ایشان ادامه پیدا کرده و گسترش می یابد.

در آیات19 و 22 سوره الرحمن خداوند می فرماید:« مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ »، « بَیْنَهُمَا بَرْزَخ لا یَبغیِان »؛ « فَبِاَیّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ »، « یَخْرُجُ مِنْهُما اللّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ » دو دریا را (به گونه ای) روان کرد که با هم برخورد کنند؛ میان آن دو، حدّ فاصله ای است که به هم تعدی نکنند؛ پس کدامین نعمت خدا را تکذیب می کنید؛ از آن دو دریا، لولو و مرجان را خارج کرد. در روایات امام صادق(ع) در تفسیر این آیه فرمود:«علی و فاطمه دو دریای عمیقی هستند که هیچ کدام از آنها به دیگری ظلم و ستم نکرد و منظور از مروارید، امام حسن(ع) و مرجان، امام حسین(ع) است. (تفسیر فرات کوفی، ص460).

 

علاقه امیرالمؤمنین به فاطمه زهرا (س)

با وجود اینکه چندهمسری در آن دوران رواج داشت، اما حضرت علی(ع) تا زمانی که فاطمه (س) در قید حیات بود همسر دیگری اختیار نکرد، حضرت محمد نیز تا زمانیکه حضرت خدیجه زنده بود، همسری نگرفت. روایات مختلفی برای چند همسردار نبودن حضرت علی(ع) وجود دارد مانند اینکه حضرت فاطمه زهرا یک زن عادی نبود، بلکه به فرموده پیامبر صلی الله علیه و آله ایشان حوریه انسیه، برترین زن جهان و برترین زن بهشتی بودند؛ به همین دلیل حضرت علی (ع)به دلیل احترام به حضرت فاطمه(س) با زن دیگری ازدواج نکردند.

اما حضرت علی(ع) پس از شهادت حضرت فاطمه به اجبار برای رسیدگی به امور خانواده و سرپرستی فرزندان، همسر دیگری اختیار کرد تا سامانی به وضعیت زندگی خود و خانواده دهد.

درس های مهمی که ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) به انسان می آموزد

ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) نکات بسیار آموزنده ای برای انسانها دارد که می توان در جهت سعادت و پیروی راستین اسلام آنها را در زندگی به کار برد.

اول مراحل انجام ازدواج بر مبنای صحیح و دوم ساده زیستی در تمام مراحل زندگی است. زیرا قید و بندهای اجتماعی در امر ازدواج که بیشتر ناشی از فرهنگ غیر اسلامی و ذهن های اشرافی و مادی گرا است همانند زنجیر به دست و پای جوانان پیچیده شده استو هر روز این غل و زنجیر بزرگتر و سنگین تر می شودتا اندازه ای که امکان هر نوع حرکت درست را از انسان سلب می کندو فساد مالی و نابسامانی های اخلاقی را افزایش می دهد. از نکات آموزنده دیگر این ازدواج می توان به کفو و همتا بودن، ملاک قراردادن معیارها و خصوصیات معنوی و دینی و اخلاقی، خواستگاری بدون واسطه، سخت نگرفتن بر همدیگر، قناعت، دوری از اشرافی گری و تجملات، مهریه پایین، بنا کردن زندگی بر پایه محبت و عشق واقعی از روی شناخت، حجب و حیا و... اشاره کرد. به همین دلیل یک ازدواج با این خصوصیات ، پیوند آسمانی لقب می گیرد و رضات پروردگار و رسول خدا(ص) را کسب می کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ مرداد ۹۹ ، ۰۹:۲۵
فاطمه فاضلی مقدم