کتابخانه عمومی هشت بهشت شهر جدید گلبهار

۹ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است


 

حدیث در مورد نماز,حدیث در مورد نماز اول وقت,مهر و تسبیح

 

 

امام باقر علیه السلام در مورد نماز فرمودند:

 

مَن اَتَمَّ رُکوعَهُ لَم تَدخُلهُ وَحشَةٌ فی القَبر.

هر که رکوع نمازش را کامل انجام دهد هیچ ترس و وحشتی در قبر به سراغش نمی آید.

                                                                                                                       (کافی(ط-الاسلامیه) ج 3، ص 321، ح 7)

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۸ ، ۰۸:۳۰
فاطمه فاضلی مقدم

معرفی کتاب « به صحرا شدم عشق باریده بود »

https://media.iranpl.ir/d/2018/11/24/3/145066.jpg

 

 

عنوان : به صحرا شدم عشق باریده بود

نویسنده : غلامعلی حداد عادل

ناشر : دفتر نشر فرهنگ اسلامی

سال نشر : 1397

موضوع : راه پیمایی اربعین

تعداد صفحات : 104

 

P معرفی کتاب

کتاب «به صحرا شدم، عشق باریده بود...» اثر غلامعلی حداد عادل شرحی از جریان راهپیمایی اربعین و اتفاقات روی‌داده در مسیر نجف به کربلا است با عنوانی برگرفته از «تذکر‌ة الاولیاء» عطار نیشابوری ارائه می‌کند: «به صحرا شدم، عشق باریده بود.... »

غلامعلی حداد عادل در کتابش، این رویداد بزرگ مذهبی را پدیده‌ای تازه با ظرفیت‌های بسیار و ابعاد دینی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی گوناگون و در عین‌حال فرصتی مغتنم برای مردمی می‌داند که به انقلاب اسلامی دل‌بسته‌اند و در چهل سال گذشته با نثار جان و مال خویش از آن محافظت کرده‌اند.

راه پیمایی اربعین تنها سفری در جغرافیا نیست، بلکه حرکتی در تاریخ است؛ آن هم نه به گذشته، بلکه به آینده. آنچه به این سفرِ جغرافیایی عمق و معنای تاریخی بخشیده، تحولی است که در «بصیرتِ» راه پیمایان پدید آمده است. بی گمان انقلاب اسلامی در این تحول تأثیر بسیار داشته است؛ انقلابی که هم خود حاصل آن بصیرت بوده و هم طی چهل سال گذشته، با پرورش نسلی نو در دامن خود، بر آن بصیرت افزوده است. این کتاب شامل شش فصل کوتاه درباره خاطرات نویسنده از حوادث و موکب‌های مسیر راه‌پیمایی و نیز تحلیلی درباره اربعین حسینی و آثار نهضت سیّدالشّهدا علیه‌السّلام است.

 

P برشی از کتاب

« اربعین، در این شکل تازه خود، که بازتولید سنّت قدیمی زیارت اربعین است، یک ظرفیت بزرگ و یک امکان تازه است. دری است که از آسمان به روی زمین باز شده‌است. راه‌پیمایی اربعین انسان را به یاد این عبارت شاعرانه عطّار می‌اندازد که می‌گوید: به صحرا شدم، عشق باریده ‌بود و زمین تر شده ،چنانکه پای به برف فرو شود، به عشق فرو می‌شد. این همان آسمانی است که ظهر عاشورا امام حسین علیه‌السلام خون گلوی طفل شش‌ماهه خود را به سوی آن پرتاب کرد. حالا آن خون مایه گشایش ابواب برکت‌های مادّی و معنوی برای امّت پیامبر شده‌است. باید قدر این فصل بارش باران عاشقی را دانست و اسباب کشت و کار را در موسم اربعین در مزرعه دلها و جان‌ها آماده کرد. کافی است یک لحظه فکر کنیم که اگر ما، به عنوان دولت و حکومت، می خواستیم یک چنین مدرسه سازنده بزرگی ایجاد کنیم و میلیون ها نفر را از ملّت خود طیّ چند روز متوجّه ارزشهای الهی و معنوی و اخلاقی و صفاتی مانند وفا و جوانمردی کنیم، چه نیرویی باید صرف می‌کردیم و چه برنامه‌ریزی‌ای می‌کردیم؟ حالا امام حسین در راه‌پیمایی اربعین چنین فرصتی را خارج از اراده و اختیار ما، بلکه فوق تصوّر ما،به ما ارزانی داشته‌است. آن را قدر بدانیم؛ عشق را قدر بدانیم»

P تهیه توسط

معاونت توسعه . واحد منابع استان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مهر ۹۸ ، ۰۸:۵۶
فاطمه فاضلی مقدم

برپایی نمایشگاه کتاب

 

اجرای برنامه قصه گویی در آلاچیق قصه گویی کتابخانه در پارک

معرفی کتاب و اهدای جایزه به کودکان مهدالرضای مسجد

قاسم ابن الحسن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ مهر ۹۸ ، ۰۹:۵۹
فاطمه فاضلی مقدم



 

 
 

حافظ شیرازی,20 مهر روز بزرگداشت حافظ,زندگینامه حافظ

 

 

بیستم مهرماه روز بزرگداشت حافظ می‌باشد که در این روز جشن‌ها و برنامه‌های متنوعی در شیراز و سایر نقاط جهان برگزار می‌شود. عمده برنامه‌های این روز شامل شب شعر، گل افشانی آرامگاه حافظ، نمایش و رونمایی از دیوان‌های شعر حافظ و غیره می‌باشد.

 

زندگی‌نامه حافظ شیرازی

خواجه شمس‌الدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی (حدود ۷۲۷ – ۷۹۲ هجری قمری برابر با ۷۰۶ - ۷۶۹ هجری شمسی)، شاعر بزرگ سدهٔ هشتم ایران (برابر قرن چهاردهم میلادی) و یکی از سخنوران نامی جهان است. بیش‌تر شعرهای حافظ غزل هستند که به‌ غزلیات حافظ شهرت دارند. گرایش حافظ به شیوهٔ سخن‌پردازی خواجوی کرمانی و شباهت شیوهٔ سخنش با او مشهور است. او از مهم‌ترین تأثیرگذاران بر شاعران پس از خود شناخته می‌شود.

 

اطلاعات چندانی از خانواده و اجداد خواجه حافظ در دست نیست و ظاهراً پدرش بهاءالدین نام داشته و مادرش نیز اهل کازرون بوده‌است. در اشعار حافظ که می‌تواند یگانه منبع موثّق زندگی او باشد اشارات اندکی از زندگی شخصی و خصوصی او یافت می‌شود. آنچه از فحوای تذکره‌ها به دست می‌آید بیشتر افسانه‌هایی است که از این شخصیّت در ذهن عوام ساخته و پرداخته شده‌است. با این همه آنچه با تکیه به اشارات دیوان او و برخی منابع معتبر قابل بیان است آن است که حافظ در خانواده‌ای از نظر مالی در حد متوسط جامعه زمان خویش متولد شده‌است. (با این حساب که کسب علم و دانش در آن زمان اصولاً مربوط به خانواده‌های مرفه و بعضاً متوسط جامعه بوده‌است). در نوجوانی قرآن را با چهارده روایت آن از بر کرده و از همین رو به حافظ ملقب گشته‌است.

 

در دوران امارت شاه شیخ ابواسحاق (متوفای ۷۵۸ ق) به دربار راه پیدا کرده و احتمالاً شغل دیوانی پیشه کرده‌است. علاوه بر شاه ابواسحاق در دربار شاهان آل مظفر شامل شاه شیخ مبارزالدین، شاه شجاع، شاه منصور و شاه یحیی نیز راه داشته‌است.

 

شاعری پیشه اصلی حافظ نبوده و امرار معاش او از طریق شغلی دیگر (احتمالاً دیوانی) تأمین می‌شده‌است. در این خصوص نیز اشارات متعددی در دیوان او وجود دارد که بیان کننده اتکای او به شغلی جدای از شاعری است، از جمله در تعدادی از این اشارات به درخواست وظیفه (حقوق و مستمری) اشاره دارد. دربارهٔ سال دقیق تولد او بین مورخین و حافظ‌شناسان اختلاف نظر وجود دارد و آنچه مسلم است ولادت او در اوایل قرن هشتم هجری و بعد از ۷۱۰ واقع شده و به گمان غالب بین ۷۲۰ تا ۷۲۹ ق روی داده‌است.


در مورد سال درگذشت او اختلاف کمتری بین مورخان دیده می‌شود و به نظر اغلب آنان ۷۹۲ ق است. از جمله در کتاب مجمل فصیحی نوشته فصیح خوافی (متولد ۷۷۷ ق) که معاصر حافظ بوده و همچنین نفحات الانس تألیف جامی (متولد ۸۱۷ ق) به‌صراحت این تاریخ به‌عنوان سال درگذشت خواجه قید شده‌است. محل تولد او شیراز بوده و در همان شهر نیز روی در نقاب خاک کشیده‌است.


روایت است هنگامی که قصد دفن حافظ را داشتند، عده‌ای از متعصبان با استناد به اشعار حافظ دربارهٔ می‌گساری با دفن وی به شیوهٔ مسلمانان مخالف بودند و در مقابل عدهٔ دیگر وی را فردی مسلمان و معتقد می‌دانستند. قرار شد که از دیوان حافظ فالی بگیرند که این بیت آمد: قدم دریغ مدار از جنازهٔ حافظ         که گرچه غرق گناه است، می‌رود به بهشت
این شعر در بدخواهان شاعر تأثیر بسیاری می‌کند و همه را خاموش می‌کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ مهر ۹۸ ، ۰۸:۱۹
فاطمه فاضلی مقدم

درگذشت برادر چنان سنگین و جانسوز است که به دشواری به باور می‌نشیند و در غم از دست دادنش به سوگ نشستن صبری می‌خواهد عظیم، ولی در برابر تقدیر خداوند چاره‌ای جز تسلیم و رضا نیست.

فقدان برادر بزرگوارتان ما را نیز اندوهگین کرد، این ماتم جانگداز را به جنابعالی و خانواده محترم تان تسلیت عرض نموده و برای آن مرحوم رحمت واسعه الهی و برای شما و سایر بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت داریم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۹۸ ، ۱۳:۲۷
فاطمه فاضلی مقدم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۹۸ ، ۱۳:۱۶
فاطمه فاضلی مقدم


وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ
(ای پیامبر!) هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند.سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۶۹

به گزارش رئیس روابط عمومی شهرستان چناران  برنامه خاطره گویی ونشست کتابخوان در کتابخانه هشت بهشت بامحوریت خاطره گویی خانواده شهدا و جانبازان هشت سال دفاع مقدس برگزار شد.

در این نشست خانم مریم خلقی همسر شهید جوادجهانی و برادرزاده شهید خلقی کتاب "چرا باید نماز بخوانیم"را معرفی و ازتاکید شهید جهانی بر حجاب برتر وانگیزه شهادت و پیروی از راه امام حسین (ع)نکاتی اظهار داشتند.

( شهید جواد جهانی از کارکنان مؤسسه فرهنگی هنری خراسان بود که چندین بار برای دفاع از حریم اهل بیت(ع) و نبرد با تروریست‌های تکفیری عازم سوریه شده بود و در آخرین حضور خود به خیل شهدای مدافع حرم پیوست.)

خانم عارف خواهر شهید عارف و همسر جانباز حبیبی از مهربانی ها و احترام به خانواده شهید خاطراتی شیرین بیان نمودندوخواستار پیروی از راه ایشان شدند.

خانم حسنی فرمانده محترم بسیج ضمن تشکر از برگزاری نشست ،زندگی نامه شهیده خانم قصابی راقرائت واز صبوری ها و استقامت های شهیده خانم قصابی نکاتی را بیان نمودند.

در این نشست"خانم فاطمه فاضلی مقدم" مسئول کتابخانه کتاب "سلام بر ابراهیم "را معرفی نمودند.

کتاب"مسافر"توسط"زینب حسن زاده"ارائه شد.

کتاب"سردار بی قرار"توسط"سوگند عین سراب "معرفی شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مهر ۹۸ ، ۰۹:۵۶
فاطمه فاضلی مقدم

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مهر ۹۸ ، ۰۸:۱۲
فاطمه فاضلی مقدم


«سلام بر ابراهیم» کتابی است که در قالب زندگینامه ای مختصر و ۶۹ خاطره درباره شهید بزرگوار و مفقود الاثر «ابراهیم هادی» منتشر شده است. این نوشتار حاصل بیش از پنجاه مصاحبه از خانواده، یاران و دوستان آن شهید است که همگی نگارنده را در گردآوری این مجموعه ارزشمند یاری رساندند.

شهید هادی در یکم اردیبهشت ماه سال ۳۶ دیده به جهان گشود و پس از بیست و هفت سال زندگی پر فراز و نشیب، در عملیات والفجر مقدمّاتی در منطقه فکه، بیست و دوم بهمن سال ۶۱ به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و همانطور که از خداوند می خواست، پیکر پاکش در کربلای فکه گمنام ماند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۹۸ ، ۱۰:۱۱
فاطمه فاضلی مقدم