کتابخانه عمومی هشت بهشت شهر جدید گلبهار

۳ مطلب در فروردين ۱۴۰۰ ثبت شده است

اُتو دوستِ مهربان؛ پدیدآور: فروغ علی‌شاهرودی؛ ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی؛ تعداد صفحات: 64

«اُتو دوستِ مهربان» داستانی زیبا و خیال‌انگیز از کودکیِ پسربچه‌ای است که یک دوست عجیب و غریب اما مهربان دارد. در این داستان، مرزهای واقعیت و خیال کم‌رنگ می‌شود و یک دنیای کودکانه و زیبا را می‌آفریند. نیما پسرک داستان با یک اتوبوس خطی دوست می‌شود؛ او هر روز با اتوبوس آقای مهربان به مدرسه می‌رود و پس از مدتی این اتوبوس به صمیمی‌ترین دوست او تبدیل می‌شود. با گذشت زمان اتوبوس کهنه و فرسوده شده و این موضوع باعث ناراحتی نیما می‌شود. اتوبوس مهربان که دوست ندارد از کار افتاده شود و به قبرستان ماشین‌ها برود، بسیار غمگین و ناراحت است. بالاخره روزی فرا می‌رسد که اُتو دوستِ نیما دیگر روشن نمی‌شود و برای چند روز، نیما هیچ خبری از آن ندارد. اما این تمام ماجرا نیست و برای این‌که لذت خواندن این داستان زیبا را از دست ندهید بهتر است هرچه زودتر آن را بخوانید.

در کتاب از تصاویر پیچیده و پُر از جزئیات خبری نیست و سادگی تصاویر به تمرکز بر روی متن و قدرت تصور کودکان کمک به‌سزایی می‌کند. در این داستان به موضوعات مهمی نظیر اهمیت خیال‌پردازی در کودکان، وفاداری و دوستی، معنای پیری و کهنسالی، استفاده بهینه از وسایل و امکانات و ... پرداخته شده است.

 

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

مرد لاغر و قدبلند گفت: دوست دارید دوباره پیش این اتوبوس باشید؟!
تعجب کردم و پرسیدم: یعنی اتوبوس کاملاً درست شده و می‌تواند مسافرها را جابه‌جا کند؟! یعنی من می‌توانم دوباره راننده‌اش باشم؟ ولی من که بازنشسته شده‌ام!
مرد لاغر و قدبلند خندید و گفت: جواب مرا ندادید! می‌خواهید پیش اتوبوس باشید یا نه؟
گفتم: البته که می‌خواهم.
گفت: جمعه بیایید جلوی پارکِ همیشه بهار! فکرهای خوبی برای اتوبوس شما داریم
...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ فروردين ۰۰ ، ۱۰:۲۲
فاطمه فاضلی مقدم

 

 

 ۲ آوریل (برابر با ۱۴ فروردین) به افتخار زادروز هانس کریستین اندرسن(به دانمارکی: Hans Christian Andersen) نویسنده داستان‌های کودکان نامگذاری شده‌است.

هر سال در این روز توسط دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) مراسم باشکوهی به مناسبت بزرگداشت مقام کتاب کودک و ادبیات کودک و نوجوان در کشورهای جهان جشن گرفته می‌شود و مدیریت آن را این دفتر که از سال ۱۹۵۳ میلادی در سوئیس آغاز به کار کرده‌است برعهده دارد.

مراسم این روز هر سال در یکی از کشور جهان که عضویت دارد برگزار می‌شود و این کشور پوستر و پیام روز جهانی کتاب را تهیه می‌کند

روز جهانی کتاب کودک در ایران

روز جهانی کتاب کودک از سال ۱۳۴۹ در ایران به رسمیت شناخته شده‌است و وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۵۰ روز ۱۴ فروردین هر سال را روز جهانی کتاب کودک در ایران اعلام کرد.
مراسم بزرگداشت این روز هر سال در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود و ایران نیز در سال ۱۳۷۱ (۱۹۹۲) برگزارکننده این مراسم بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ فروردين ۰۰ ، ۰۹:۴۹
فاطمه فاضلی مقدم

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ فروردين ۰۰ ، ۱۰:۰۳
فاطمه فاضلی مقدم